Vitaminas E – kuo jis naudingas mūsų organizmui?

Vitaminas E – kuo jis naudingas mūsų organizmui?

  • Post category:Apie vitaminus
  • Reading time:2 mins read

Vitaminas E, žinomas kaip tokoferolis, priklauso riebaluose tirpiems vitaminams, saugo žmogaus organizmą nuo neigiamo laisvųjų radikalų poveikio ir yra laikomas vienu pagrindinių vitaminų širdžiai. Vitaminas E yra atsparus šviesai ir padidintai temperatūrai, todėl nesuyra virimo metu. Jis taip pat yra atsparus rūgštims, tačiau neatsparus šarmams.

Vitaminas E yra vienas svarbiausių antioksidantų, saugo vitaminą A ir nesočiąsias riebalų rūšis nuo oksidacijos. Jis yra svarbus sklandžiai širdies ir kraujagyslių sistemos veiklai, o kartu su selenu vitaminas E neleidžia kepenims suriebėti. Vitaminas E sulėtina kataraktos progresavimą, o derinyje su cinku ir vitaminu C – sulėtina degeneracinių pakitimų tinklainės kraujagyslėse atsiradimą. Vitaminas yra svarbus vaisingumui ir dalyvauja hormonų reguliacijoje. Jis taip pat stiprina imunitetą ir apsaugo odos ląsteles nuo kenksmingų ultravioletinių spindulių poveikio. Atlikus klinikinius stebėjimus, buvo nustatyta, kad moterims, kurios papildomai vartojo natūralų vitaminą E, sumažėji rizika susirgti krūties vėžiu.

Kai organizmui trūksta vitamino E, pasireiškia nervų sistemos ir virškinimo sutrikimai. Taip pat organizme susikaupia toksiški laisvieji radikalai, kurie ne tik pažeidžia įvairius medžiagų apykaitos procesus, bet ir sukelia įvairius sveikatos sutrikimus. Dėl vitamino E trūkumo vyrams gali sumažėti lytinis potraukis, o moteris gali tapti nevaisingos. Vitamino E perdozavimas gali pasireikšti tuomet, kai jo naudoja itin daug. Tuomet susilpnėja imunitetas, padidėja polinkis kraujuoti, gali atsirasti nuovargis, sutrikti virškinimas ir pasireikšti odos uždegimai.

Natūralaus vitamino E šaltiniai yra kviečių daigai, kukurūzai, riešutai, špinatai, šparagai, avokadai, alyvuogės ir kukurūzų, sėmenų, saulėgrąžų ir alyvų aliejuje. Papildomai vitaminą E patariama vartoti esant nusilpusiai imuninei sistemai ir vyresniojo amžiaus žmonėms. Taip pat vitaminas E naudingas sergantiems mastopija, endometrioze, diabetine neuropatija, fibrocistine krūtų liga, ateroskleroze vaginitu, prostatos adenoma. Šį vitaminą patariama naudoti pablogėjus galūnių kraujotakai, esant padidėjusiam cholesterolio kiekiui kraujyje ir menopauzės metu. Vitaminas E taip pat yra skiriamas esant nevaisingumui.

Rekomenduojama vitamino E paros norma vaikams siekia 3-7 mikrogramų, paaugliams – 8-10, suaugusiems – 10, nėščiosioms ir žindančioms moterims  12-14.