Vitaminas D – kuo jis naudingas mūsų organizmui?

Vitaminas D – kuo jis naudingas mūsų organizmui?

  • Post category:Apie vitaminus
  • Reading time:2 mins read

Vitaminas D, arba kitaip kalciferolis, yra riebaluose tirpus vitaminas, kuris turi kelias žmogaus organizmui formas – tai vitaminas D2 (ergokalciferolis) ir vitaminas D3 (cholekalciferolis). Didžiąją dalį vitamino D organizmas gaunama kartu su maistu, o veikiant ultravioletiniams spinduliams jis yra susintetinamas odoje.

Vitaminas D yra svarbus raumenų funkcijai. Jis taip pat normalizuoja fosforo ir kalcio druskų pasisavinimą iš žarnyno bei apdeda joms kauptis kauluose, taip skatindamas kaulų augimą ir apsaugodamas nuo kaulų retėjimo (osteoporozės). Šis vitaminas naudingas odai – jis ne tik gerina odos funkciją, bet taip pat yra naudojamas kai kurių odos ligų gydime. Mokslinių tyrimų duomenimis, vitaminas D yra reikšmingas stiprinant imunitetą ir stabdo vėžinių pakitimų atsiradimą. Kai kurų odos ligų ir vėžio atvejais, šis vitaminas sustabdo pakitusių ląstelių augimą ir dauginimąsi.

Jeigu kūdikio arba vaiko organizmui trūksta vitamino D, pasireiškia rachitas, deformuojasi kaukolė, stuburas ir žandikauliai, sutrinka dantų augimas, o dantų emalyje atsiranda dėmės. Vaikystėje ir paauglystėje kaulai kaupia kalcį, tankėja ir auga, todėl vitamino D trūkumas gali padidinti osteoporozės (kaulų retėjimo) riziką. Tuo tarpu, suaugusiems dėl vitamino D trūkumo susilpnėja imunitetas ir raumenys, taip pat suminkštėja kaulai ir susergama osteomaliacija, kuri pasireiškia kaulų skausmas ir daliniais lūžiais.  Perdozavus vitamino D, gali pasireikšti kraujagyslių, smegenų ir inkstų pažeidimas.

Natūralus vitaminas D yra žuvų taukuose, riebiose žuvyse (lašišose, silkėse, unguriuose), piene ir pieno produktuose (svieste, grietinėje, sūryje), kiaušinių tryniuose, alyvų ir saulėgrąžų aliejuje.

Vitamino D paros norma apsirūpinti užtenka saulėje pabūti 10 minučių, todėl papildomai vartoti šį vitaminą patariama rudens ir žiemos laikotarpiais, kai saulės praktiškai nebūna. Vitamino D dažnai trūksta vyresniojo amžiau žmonėms, taip pat daugiau šio vitamino patariama naudoti sergantiems kai kuriomis inkstų ir kepenų ligomis, rachito profilaktikai ir mažai judantiems žmonėms. Kartu su maistu ne visada gaunama pakankama vitamino D dozė, todėl papildomai jo patariama vartoti kartu su kalciu. Vitaminas D reikalingas intensyviai augantiems vaikams, nėščioms ir maitinančioms moterims, premenopauzės ir menopauzės metu.

Rekomenduojama vitamino D paros norma vaikams siekia 5-10 mikrogramų, paaugliams – 5, suaugusiems – 5, nėščiosioms ir žindančiosioms – 10.